دستورالعمل

 

نحوه تشکیل کانون خلاقیت مادر و کودک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

عنوان                                       

مقدمه ................................................................................................................

فصل اول : تعاریف............................................................................................... 

فصل دوم : تاریخچه..............................................................................................

فصل سوم : دلایل شکل گیری کانون خلاقیت مادر وکودک...........................................

فصل چهارم :ارکان کانون خلاقیت مادر وکودک ........................................................

فصل پنجم: عناوین و سر فصل های آموزشی کانون خلاقیت ............................................

فهرست منابع ......................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

مدتی است که شهرداری تهران با تکیه بر شعار تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی ، ساختاری تحت عنوان مدیریت محله را ابداع نموده است. شهر تهران هم اکنون  دارای 374 محله است که هر محله دارای ساختاری تحت عنوان مدیریت محله می باشد . یکی از ارکان مدیریت محله ، سرای محله است که تحت نظارت مدیر محله اداره می گردد. از جمله ارکان سرای محله ، خانه های تخصصی آن است . در حال حاضر هر سرای محله دارای سیزده خانه می باشد .  

مقرر گردیده به لحاظ تخصصی نمودن و موفقیت بیشتر در امور ، خانه ها از کانون های تخصصی تشکیل گردند . هم اکنون هر خانه از تعدادی کانون در حوزه مرتبط خود تشکیل شده است . مدیریت خانه ها بر عهده مسئول خانه و کانون ها نیز توسط دبیر و اعضای آن اداره می گردند .

خلاقیت
خلاقیت یعنی به وجودآوردن ، طراحی کردن و تغییر اساسی دادن یک پدیده یا رویداد ذهنی یا عینی است.
 همه می‌دانند زندگی امروزی ما به یمن خلاقیت‌هایی كه در مسیر پیشرفت علم و تكنولوژی و ساخت وسایل رفاهی نوین به كار گرفته شده دلپذیر و راحت‌تر از گذشتگان است و این شرایط را مدیون ایده‌های خلاقانه مخترعان و پیگیری و ممارست دانشمندان هستیم.
خلاقیت برخلاف نبوغ یك ویژگی اكتسابی است و باز هم برخلاف نوابغ كه گاه زندگی متلاطم و ناخوشایندی داشته‌اند افراد خلاق اغلب موفقند، به دلیل قدرت ابتكارشان در برابر مشكلات تسلیم نمی‌شوند و زندگی سالم‌تری دارند، از نظر مادی پیشرفت می‌كنند و در مجموع از زندگی دلخواه و رشك‌برانگیز برخوردارند. پس از اكتسابی بودن نكته مهم درباره خلاقیت شرایط و سن شكل‌گیری زمینه‌های آن در آدمی است. معروف است كه كودكان و دانشمندان در یك ویژگی مشتركند: كنجكاوی و سوال كردن ناشی از آن.
یافتن والدینی كه دلشان نخواهد فرزندی خلاق یا حتی نابغه داشته باشند دشوار است، اما والدینی كه برای پرورش خلاقیت در ذهن و رفتار فرزندشان كاری بكنند و برنامه داشته باشند هم كمیابند. بنا به علم روان‌شناسی خلاقیت در كودكی شكل می‌گیرد و ابداعات و اختراعات در بزرگسالی. در حقیقت نتیجه بازگشت و انعكاس آمیخته با عقل و تدبر از روحیه كنجكاوی كودكانه است.نقش والدین در پرورش خلاقیت كودكان و زمینه‌سازی برای موفقیت‌های آینده فرزندان انكارناپذیر است و همواره بر آن تاكید می‌شود. در ادامه توصیه‌های روان‌شناسان برای ایجاد و تقویت خلاقیت در كودكان برای والدین را آورده‌ایم كه بالطبع باید در حد امكان و مناسب با شرایط سنی فرزند به كار گرفته شود.دانشمندان فرایندهاى متفاوتى را در زمینه راه حل هاى خلاق ارائه نموده اند. والاس معروف ترین فردى است که در این مورد مراحل خلاقیت را بیان نموده است. وى از چهار مرحله نام مى برد که عبارتند از:
۱. آمادگى: منظور از این مرحله آن است که باید یک هنرمند و یا دانشمند در ارتباط با زمینه کارى خود از ابعاد مختلف با آن آشنا باشد. شناخت و آمادگى، بررسى و مطالعه، جمع آورى اطلاعات، تمرکز و دقت و عوامل بسیار دیگرى مقدّمه اى است براى آمادگى یک فرد خلاق براى رسیدن به خلاقیت و کشف واقعیت ها، در غیر این صورت آمادگى لازم وجود نخواهد داشت.
۲. نهفتگى: منظور از نهفتگى این است که فرد خلاق در ظاهر دست از تلاش براى رسیدن به خلاقیت برداشته است و در مورد مسئله فکر نمى کند. این حالت مانند آتش زیر خاکستر است؛ به این معنا که فرد در قسمت ناخودآگاه ذهن شروع به فعالیت مى کند و حالت پنهانى دارد، ولى به ظاهر فعالیتى انجام نمى دهد.
۳. اشراق: در این مرحله ناگهان موضوع براى فرد روشن مى گردد و یک حالت ابهام به وى دست مى دهد؛ یعنى فرد بدون آنکه به موضوع فکر نماید ناگهان به ایده تازه اى دست مى یابد.
۴. اثبات: در این مرحله فرد خلاق آنچه را که به دست آورده مورد ارزیابى و سنجش قرار مى دهد.برای نوآوری و خلاقیت، صرفاً به توان فکری و استعداد ذاتی افراد نمی‌توان بسنده کرد، بلکه باید به آموزش و پرورش استعدادها نیز توجه نمود و برای دست‌یابی به خلاقیت و نوآورى، از روش‌ها و راهکارهای گوناگون و مفیدی سود برد

عوامل موثر در خلاقیت:

کارل راجرز، چگونگی عوامل موثر در خلاقیت را به طریق تحلیلی بیان کرده است و در این زمینه می گوید: واضح است که خلاقیت را نمی توان با فشار بوجود آورد بلکه باید به آن اجازه داده شود تا بروز پیدا کند. او براین باور است که با فراهم کردن امنیت روانی و آزادی، احتمال بروز خلاقیت سازنده را می توان افزایش داد.
تورنس شواهدی بدست آورد که نشان می داد اوج خلاقیت در کلاس دوم ابتدائی است اما به دلیل اقرار در مطابقت با دیگران معمولا از بین می رود. منحنی خلاقیت بسیاری از کودکان در حدود ده سالگی افت می یابد و آنان هرگز خلاقیت دوره نخستین کودکی را باز نخواهند یافت.
با توجه به این که آنان در این سن در مدرسه هستند نباید تاثیر خانواده، مدرسه، محتوای درسی، روش تدریس و شخصیت معلم را در افت خلاقیت کودکان ندیده گرفت. محتوای درسی یکی از عواملی است که می تواند در مدرسه، زمینه پرورش خلاقیت را فراهم کند.
کارل راجرز مطرح کرده است عوامل دیگری نیز در خلاقیت موثر هستند که اگربه درستی به کار گرفته شوند در شکوفایی خلاقیت افراد موثر خواهند بود:
• نقش اطلاعات در خلاقیت
• انگیزش و خلاقیت
• خلاقیت و میزان خود پذیری
• تخیل و خلاقیت
• خانواده و خلاقیت

 

 

فضای آموزشی (مربی)

مثلث خلاقیت :

والد

کودک

 

 

 

 

 

 


فصل اول: تعاریف

کانون :. به تشکلی گفته می شود غیر حکومتی متشکل از اشخاص با اهداف غیر سیاسی و غیر انتفاعی و مشترک پیرامون یک موضوع که بصورت داوطلبانه و با رعایت مقررات مربوط تاسیس شده به فعالیت می پردازند . عناوینی چون "جمعیت" ، "انجمن" ، "مرکز" ، "گروه "، "مجمع" ، "خانه" ، "موسسه" می توانند بجای واژه سازمان ، کانون و تشکل های غیر دولتی بکار گرفته شوند .

مدیریت محله : به منظور افزایش مشارکت های مردمی در اداره امور شهر از طریق بکار گیری توانمندی ها و ظرفیت های مادی و معنوی آنان و استفاده از امکانات محلات و ایجاد یک رکن اجرایی در سطح محله با رکن مشورتی و نظارتی شورایاری و تلاش در جهت احیاء و برجسته سازی هویت و جایگاه محله ای و مطالبات اصلی و مهم ساکنین محله ، مدیریت محله شکل گرفت .

سرای محله : محل استقرار مدیر محله و مرکز فعالیت ها و ساماندهی به مشارکت های اجتماعی محله ، سرای محله نام دارد . هم اکنون شهر تهران دارای 374 محله و در نتیجه به همین تعداد دارای سرای محله می باشد.

کانون های سرای محله : کانون های سرای محله تشکل هایی هستند که در سرای محله فعالیت می نمایند .

 

 

 

 

ساختار سازمانی و کانون های خانه های کودک در سرای محلات

 

 

فصل دوم:  تاریخچه

محدود شدن فضای بازی کودکان در محیط های آپارتمانی ، جایگزینی وسایل بازی الکترونیکی به جای وسایل بازی سنتی و کاهش تعامل کودکان با همسالان خود از یک طرف و عدم وجود مراکزی که والدین با خیالی آسوده کودکان خود را به هنگام انجام فعالیت های روزانه نظیر آموزش ، ورزش ، خرید روزانه و ... به آن مرکز بسپارند ، باعث گردید راه اندازی خانه های اسباب بازی به منظور رفع و تعدیل محدودیت های فوق و با هدف کمک به رشد کودک از لحاظ عاطفی، حسی- حرکتی ، شناختی ، خلاقیت و مشارکت ، آموزش مهارت زندگی و سبک زندگی سالم و ارتقای سلامت کودکان از طریق بازی و اسباب بازی در دستور کار قرار گرفت . تا پایان فصل بهار 1392 تعداد 301 خانه کودک (اسباب بازی) درسطح محلات شهر تهران راه اندازی شده است که عمده این مراکز در اماکن عمومی واقع شده است . خانه های اسباب بازی در ابتدا زیر نظر اداره کل سلامت قرار داشت. سپس مدیریت آن ها به مدیر محله واگذار گردید . از تیرماه سال 91 به اداره کل آموزش های شهروندی واگذار شده است .  

 

 

 

 

فصل سوم : دلایل شکل گیری کانون خلاقیت مادر وکودک

کانون خلاقیت کودک داراي هدف‌هاي زير است:

·        تربیت انسان خلاق و نوآور به عنوان یک ارزش الهی

·        افزایش اطلاعات والدین در تربیت و پرورش کودکان

·  شناخت والدین با مراحل رشد هوشی، حسی- حرکتی، ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی کودکان

·        رشد ارتباطات کلامی و غیر کلامی مادر و کودک

·  آموزش مهارت‌ها و تمرین‌های لازم در کسب مهارت‌های زندگی به کودکان و مادران

·   جلب مشارکت والدین به منظور مدیریت خانه‌های کودک در تعامل با والدین دیگر

·   افزایش خلاقیت مادران در جهت به‌کارگیری مناسب اسباب‌بازی و شیوه‌های بازی در جهت آموزش کودکان

·         ترغیب و توانمندسازی مادران برای شرکت در فعالیت‌های گروهی

·   آموزش به منظور تنظیم سبد اقتصادی خانواده براساس نیازهای جسمی و روانی کودکان

·   آموزش نحوه تربیت کودکان به مادران از طریق ارتباط‌گیری مؤثر با کودک خود و دیگر کودکان

·        انجام فعالیت‌های آموزشی، اجتماعی، فرهنگی برای کودکان

·        بهبود و تقویت کارآمدی مدیریت شهری از طریق افزایش مشارکت پویا و خلاقانه کودک به عنوان شهروند آینده آشنا ساختن شهروندان به حقو ق کودکان

·        نیاز سنجی آموزشی کودکان در محله

·        گسترش فرهنگ دوستدار کودک

·        تقویت فعالیت های آموزشی ، تفریحی و فرهنگی

·        گسترش بهداشت و رفاه اولیه کودکان

فصل چهارم : ارکان کانون خلاقیت مادر وکودک

کانون داوطلب مردمی آموزش محور:

تشکلهاي داوطلب مردم محور، غيرسياسي، غيرانتفاعی و غیردولتی هستند كه در چارچوب ماموریتها، مقررات و ضوابط شهرداری تهران و با رعایت قوانین موضوعه تاسيس و در راستاي خدمات رساني آموزشی و ترویجی به شهروندان ارتباط دو سويه کانو نها با مدیریت محلات و اداره کل آموز شهای شهروندی كه از طريق فرآيندهاي تاسيس فعالیت، نظارت و ارزيابي به تحقّق اهداف مشاركتي طرفين مي انجامد.

تقاضانامه تاسيس:

برگ های حاوی نام، اهداف و مشخصات متقاضیان تاسیس که توسط آنان تکمیل و به مدیر محله ارايه میشود.

-  مجوز موقت:

برگه شناسايي هيات مؤسس کانون بوده و به مدت 6 ماه معتبر است. اين زمان به پيشنهاد خانه کودک و تاييد اداره کل آموز شهای شهروندی قابل تمديد است

 - اعتبار نامه:

سندي كه از سوي اداره آموز شهای شهروندی منطقه صادر و طبق آن کانو نها ميتوانند در چارچوب مقررات و ضوابط مربوطه و با رعايت مفاد اساسنامه خود فعاليت نمايند.

- دوره آموزشی:

دوره آموزشی توجیهی که اعضای هیات مؤسس در بدو فعالیت خود برای طی مراحل تاسیس می گذرانند و اخذ تایید نامه آن یکی از شرایط احراز این هیات میباشد.

- تاسیس:

فرآیند تشخیص آمادگي و توانمندي هيات مؤسس براي شکل گیری، رسمیت یافتن، اعلام موجودیت و استقرار ارکان تشكيلاتي کانون است که منجر به دریافت اعتبارنامه فعالیت میشود.

- نظارت:

هماهنگ سازی مستمر و هدایت وضعیت موجود تعامل خانه های کودک و کانو نها به وضعیت تعیین شده، نظارت نامیده می شود .

- ارزیابی:

فرایند کمّی سازی کارایی و سنجش میزان اثر بخشی تعامل کانونها و خا نه هاي کودک را ارزیابی می گویند.

- انحلال:

پایان رسمی فعالیت و تعیین تکلیف تعهدات، دیون، مطالبات، اموال و داراییها، وفق درخواست کانون و مطابق اساسنامه آن و تایید کمیسیون نظارت و ارزیابی را انحلال می گویند.

- ابطال اعتبارنامه:

توقف رسمی فعالیت کانون و تعیین تکلیف تعهدات، دیون، مطالبات، اموال و داراییها به استناد رأی مراجع قضایی با اعلام نظر شورای برنامه ریزی و نظارت ابطال گفته می شود.

-  اداره کل آموزش های شهروندی:

یکی از ادارات کل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است که به استناد شرح وظایف مصوب خود، مرجع تاسیس، فعالیت، نظارت و ارزیابی کانو نها و تفسير شيوه نامه ها است.

- شوراي سياستگذاري

مرجع رسمی سياستگذاري خانه هاي کودک و راهبری کانو نها در ارايه خدمات آموزش شهروندی در محلات است. اعضای اصلی این شورا عبارتند از:

- مدير كل آموز شهاي شهروندي.

- معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران.

- رئيس دبيرخانه ستاد راهبري مركزي ساماندهي مشاركت هاي اجتماعي در محلات شهر تهران.

- دو نفر كارشناس صاحب نظر.

کمیسیون نظارت و ارزيابي کانو ن:

عالي ترين مرجع ارزيابي و نظارت بر فعاليت کانون ها و رسيدگي به شكايات واصله در اين زمينه است كه ذيل

اداره كل آموزش هاي شهروندي تشكيل مي شود. اعضای اصلی این کمیسیون عبارتند از:

- مديركل آموزش هاي شهروندي )رئيس كميسيون(

- معاون امور مناطق اداره کل آموزش های شهروندی )دبير كميسيون(

- کارشنای مسئول طرح خانه های کودک

- مدیر اداره آموزش های شهروندی منطقه .

- نماینده دبيرخانه ستاد راهبري مركزي ساماندهي مشاركت هاي اجتماعي در محلات شهر تهران.

اركان کانون :

-1 هيات مؤسس :

متقاضيان تاسيس كه شرایط احراز آنان مورد تاييد قرار گرفته و در حال گذراندن مراحل تاسيس مندرج در اين شيوه نامه ميباشند. بديهي است ماموريت هيات مؤسس پس از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي پايان مي پذيرد.

الف ) شرايط احراز عمومی و اختصاصی هریک از اعضای مؤسس :

ب ) دارا بودن تابعیت ایرانی.

ج)  التزام عملي به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

د)  عدم محروميت از حقوق اجتماعي.

ه  )عدم وجود گزارشي مؤثر، مبني بر منع فعاليت اجتماعی از سوي مراجع ذیربط.

چگونگی ترکیب اعضای هیات مؤسس:

ز) تعداد اعضای هیات مؤسس باید فرد باشد.

ح ) تعداد اعضای هیات مؤسس حداقل 3 و حداکثر 7 نفر می باشد.

 شرح وظایف هيات مؤسس:

ي)  تدوين و تصويب اساسنامه بر مبناي الگوي اساسنامه پيشنهادي اداره کل آموز شهای شهروندی )مانند فرم های پيوست شيوه نامه علم و زندگی(.

ك ) عضو گيري اوليه بر اساس شرايط مندرج در اساسنامه.

ل)  تشکیل و اداره نخستین جلسه مجمع عمومی.

م)  معرفی جانشین برای اعضاء معزول یا مستعفی هیات مؤسس.

ن)  تکمیل مراحل تاسیس و پیگیری تا صدور اعتبار نامه دائم.

 

- عضو اصلي:

داوطلبي است كه با مطالعه و قبول اساسنامه و تكميل برگه عضويت، تمايل و علاقه خود را براي فعاليت در کانون اعلام مي کند.

-1 شرايط احراز هر یک از اعضا عبارتست از:

الف ) دارا بودن حداقل 15 سال تمام.

ب)  عدم اشتهار به فساد اخلاقي.

ج)  اظهار علاقمندی به ارايه خدمات داوطلبانه به محله.

2- وظايف و اختیارات:

الف ) شركت در مجامع عمومي.

ب)   دارا بودن حق رأي مساوي براي هر یک از اعضاء.

ج ) حق نامزد شدن در انتخابات کانون.

تبصره: در صورت نياز، «عضو افتخاري » بر مبناي اساسنامه کانون، تعريف شده که فاقد حق رأي مي باشد.

مجمع عمومي:

عالي ترين مرجع تصميم گيري در کانون ميباشد كه با حضور اعضاي اصلي تشكيل شده و به صورت عادي یا فوق العاده برگزار مي گردد.

-1 شرايط تشكيل:

الف)  جلسات مجمع عمومي با شركت نصف به علاوه یک اعضاء كه تعداد آ نها نبايد از 11 نفر كمتر باشد رسميت مي یابد.

ب)  حضور بيش از نصف اعضای هيات مؤسس در اولين جلسه و حضور دبير و بيش از نصف اعضاي شوراي مركزي براي رسميت يافتن مجامع عمومي ديگر الزامي است.

تبصره: در صورت عدم حضور اشخاص حقوقي فوق، با هماهنگي نماینده اداره کل آموزش های شهروندی

تصميم مقتضي اتخاذ مي گردد.

ج ) جلسات مجمع عمومي با حضور نماینده اداره آموز شهای شهروندی منطقه رسميت می یابد.

-2 وظايف و اختیارات:

الف ) تعیین خط مشی و تصویب برنامه سالانه کانون با توجه به پیشنهاد ارايه شده به وسیله شورای مرکزی.

ب ) استماع گزارش ساير اركان و اتخاذ تصميم مناسب در صورت نياز.

ج ) انتخاب اعضاي شوراي مركزي.

د)  بررسی و تصویب بودجه و ترازنامه سالانه به پیشنهاد شورای مرکزی.

ه ) تصویب تغییرات اساسنامه.

-3 شوراي مركزي :

شورايی مركب از اعضاي اصلي داوطلب كه با رأي مجمع عمومي انتخاب مي شوند و مسؤوليت اداره امور اجرايي کانون را پس از پايان ماموريت هيات مؤسس بر عهده خواهند داشت.

تبصره : تعداد اعضاي شورا باید فرد باشد.

-1 شرایط احراز:

هر یک از اعضاء شورا باید دارای شرایط زیر باشد:

الف)  عضو اصلی باشد.

ب ) دبیری کانون دیگری را برعهده نداشته باشد.

پ ) بر اساس رأی قطعی دادگاه صالحه از حقوق اجتماعی محروم نباشد.

-2 وظايف و اختيارات :

الف ) تنظیم برنامه های سالانه و پیشنهاد خط مشی کانون جهت تصویب مجمع عمومی.

ب ) تهیه و تنظیم بودجه سالانه و تراز نامه و برآورد میزان حق عضویت سالانه اعضا جهت تصویب مجمع عمومی.

ج)  تصویب برنامه ها و تخصیص بودجه فعالیتها.

د ) انتخاب، عزل يا اعلام نظر در خصوص استعفاي دبير بر اساس شرايط مندرج در اساسنامه.

ه)  تشكيل مجمع عمومي.

و)  ارايه گزارش عملكرد به مجمع.

ز)اعلام نظر در خصوص درخواست هاي عضويت بر اساس شرايط مندرج در اساسنامه.

-3 دبير:

عالي ترين مقام اجرايي کانون است كه توسط اعضاي شوراي مركزي از ميان آ نها انتخاب و در دوره زماني معين نمايندگي رسمی کانون را بر اساس شرايط مندرج در اساسنامه بر عهده دیارد.

--1 شرايط احراز:

الف)  دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر.

ب ) هم زمان دبیر کانون دیگری نباشد.

-2 وظايف و اختيارات:

الف ) اداره جلسات شوراي مركزي.

ب ) اعمال مدیریت اجرایی به نمایندگی از شورای مرکزی.

ج ) هماهنگي و ارتباط مستمر با خانه کودک.

د)  طراحي و برنامه ريزي فعاليتهاي كانون و پيشنهاد به شوراي مركزي.

ه ) امضاء كليه اسناد و مكاتبات.

و ) دريافت و تحويل اموال و اسناد.

ز)  برقراری تعامل و ارتباط با دیگر کانون ها و مراجع ذیربط.

ح ) موارد مصوب در مجامع عمومی طبق اساسنامه کانون.

4- ناظر مجمع عمومی

یکی از اعضای اصلی کانون به انتخاب مجمع عمومی که مسؤولیت نظارت بر عدم انحراف شورای مرکزی از مفاد اساسنامه و آئین نامه های اداره کل آموز شهای شهروندی را بر عهده خواهد داشت.

تبصره: ناظر نمی تواند هم زمان عضو شورای مرکزی نیز باشد.

وظايف و اختیارات :

الف)  شرکت در جلسات شورای مرکزی در صورت لزوم.

ب ) تنظیم گزارش ارزیابی شورای مرکزی و دبیر کانون و ارايه آن به مجمع عمومی.

ج ) بررسی اسناد مالی کانون و ارايه گزارش آن به مجمع عمومی در صورت نیاز.

د)  نظارت بر حسن اجرای مصوبات مجمع عمومی.

ه ) در خواست برای مجمع عمومی فوق العاده.

بازنگری در اساسنامه:

الف ) بازنگری و ایجاد اصلاحات در اساسنامه با ارايه پیشنهاد از سوی ارکان ذیل انجام می پذیرد.

ب)  نصف به علاوه یک اعضای شورای مرکزی.

ج  )یک سوم از اعضاء.

-5 انحلال:

الف ) در صورت بروز یکی از شرایط ذیل کانون منحل می گردد:

ب ) اعلام رسمي کانون وفق اساسنامه.

ج )علام رأي کمیسیون نظارت و ارزیابی

.

فرم دریافت اطلاعات مدیر کانون                                                                                                                                

Top of Form

کد شناسایی کانون:

نام:

نام حانوادگی:

نام پدر:

شماره شناسنامه:

کد ملی:

تاریخ تولد:

سطح تحصیلات:

تخصص:

شغل:

آدرس منزل:

تلفن منزل:

آدرس محل کار:

تلفن محل کار:

تلفن همراه:Bottom of Form

فرم دریافت اطلاعات کانون

Top of Form

کد شناسایی کانون:

نام کانون:

شماره پروانه عضویت:

تاریخ تاسیس

شهرستان:

شهر:

آدرس کانون

آدرس سایت:

آدرس پست الکترونیکی

تلفن:

فکس:

کد پستی

منطقه:

Bottom of Form

6- ضوابط و مقررات فعالیت

-1 موضوع فعالیت:

هر یک از کانونها می توانند حول یکی از موضوعات مرتبط با اهداف و تعریف کانون از یک سو و اهداف و برنامه های اداره کل آموز شهای شهروندی از سوی دیگر فعالیت داشته باشند.

اداره کل آموز شهای شهروندی به صورت ادواری بخشی از برنامه های مصوب خود را که قابل واگذاری به کانون ها می باشند به خانه هاي کودک اعلام می نماید و هر یک از کانو نها می توانند با توجه به اهداف، موضوع و آمادگی اعضای خود از میان اولویتهای اعلام شده، برنامه هایی را انتخاب و بر اساس مفاد این شیوه نامه آمادگی خود را برای اجرای آنها به مرکزفعالیت مورد نظر اعلام دارند.

-2 قالب های فعاليت:

اصلی ترین قالب های فعالیت کانو نها به شرح زیر است:

- برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارتی.

- اجرای مسابقات و برنامه های رقابتی.

- برپایی نمایشگاه تخصصی از فعالیتهای مشارکتی.

- تولید محصولات فرهنگی.

-انتشار نشریه ها و خبرنامه های داخلی.

- جلسات گفتگو،گردهم آیی، همایش و جشنواره.

- پژوهش و تحقیقات.

تبصره: بدیهی است باید برای هر فعالیت در صورت نیاز، هماهنگی های لازم با مدیر محله و اداره آموزش های منطقه صورت پذیرد.

-3 محدوده جغرافيايي فعاليت :

محدوده جغرافیایی فعالیت منحصرا محله تاسیس کانون می باشد. گستره اجرايي اين نوع از برنا مه ها در سطح محله تعريف مي شود.

5- درآمدزایی و تامین درآمد

-       همکاری مدیر محله

-       حق عضویت درکانون

-       حق ثبت نام کلاس های آموزشی

 

فصل پنجم: عناوین و سر فصل های آموزشی کانون خلاقیت

1- سرگرمی و تفریحات سالم شامل:

ü     داستان خوانی

ü     تکمیل کردن قصه

ü     لطیفه خوانی

ü     پخش کلیپ

ü     بازی معما

ü     شعر خوانی

2- گردش و سفر شامل:

ü     گردشگری

ü     آشنایی با مشاغل و نحوه خرید

ü     آشنایی با اماکن تفریحی

ü     کنجکاوی ، جستجو گری در تربیت خلاق (آزمایشگاه )

3- سلامت و تندرستی شامل :

ü     تغذیه

ü     بهداشت

ü     روانشناسی کودک ( مصرف داروها – اعتماد به نفس – کم رویی- باید و نباید در کودکان – چگونگی استفاده از تکنولوژی)

4- هنر و کودک

ü     آشنایی با مفاهیم ریاضی

ü     برگزاری نمایشگاه آثار خلاق کودکان ( نقاشی – کاردستی – ساختنی ها )

تبصره : سرفصل آشنایی با مفاهیم ریاضی با هماهنگی خانه ریاضیات اجرا می گردد

5- عناوین و سر فصل های آموزشی والد شامل:

ü     بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مورد نیاز کودکان

ü     روانشناسی کودک

ü     بازی و سرگرمی در کودک

ü     ایمنی و بهداشت در کودکان

ü     خلاقیت در کودکان

ü     تربیت کودک خلاق (مساله یابی ، حل مساله و تربیت خلاق )

ü     پرهیز از کلیشه و عادت های روزانه والدین

ü     ویژگی های والدین خلاق

6- ارزشیابی و تحلیل ابعاد خلاقیت و نوآوری

منابع:

تربیت خلاق کودکان- مولف عبدالرضا کردی

موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان

موسسه ایرانیان